Také Vás bolí klouby?

Potíže spojené s opotřebením kloubů důvěrně zná až 75 % lidí starších 65 let. Artróza se však nevyhýbá ani mladším ročníkům, zvláště v důsledku jednostranného přetěžování kloubů nebo stále častější nadváhou, obezitou a minimem pohybu.

Zpočátku se mnoho neděje

Patologický proces v chrupavce a jejím okolí může probíhat i několik měsíců, aniž by si to člověk uvědomoval, ale pak se artróza ohlásí naplno bolestí postižených kloubů. „Bolesti se dostavují nejčastěji na jaře a na podzim“, říká MUDr. Daniel Bělík, ortoped z polikliniky RAVAK v Příbrami a pokračuje: „postupně se se snižuje výška chrupavky v kloubu, a navíc dochází k chronickému zánětu výstelky kloubního pouzdra a bolestivému stažení přilehlých svalů a šlach“. Paradoxem je, že intenzita bolesti nutně nemusí odpovídat stupni opotřebení v té míře, jak se jeví na rentgenovém snímku. Zkrátka – každý jsme neopakovatelný originál a v oblasti vnímání a subjektivního hodnocení bolesti se navzájem lišíme.

Bolest nejdříve po zátěži

Bolesti provázející artrózu jsou dvojí. V prvním případě jde o důsledek dlouhodobého zatížení (týká se zejm. kyčlí a kolen) např. sportem, či nadbytečnými kilogramy. „Jde o bolest po zátěži. Dalším typem bolesti je pak tzv. startovací bolest, která souvisí s ranním rozhýbáním ztuhlých kloubů“ vyjmenovává dále ortoped Bělík. Tato bolest obvykle do půl hodiny vymizí. S bolestí přichází i různý stupeň omezení hybnosti kloubu. Jak artróza postupuje, bolest začne člověka obtěžovat i v klidu, ba dokonce – asi ve 30 %- i v noci a ruší spánek. Nemocný pak těžko hledá polohu, která by mu přinesla úlevu a následující den je rozmrzelý a unavený. Artróza se nevyhýbá ani drobným kloubům ruky (např. palce). Tyto klouby mohou otéct, při zátěži se obtíže stupňují a bolest se někdy objevuje po ulehnutí k spánku, takže pacient nesnese na rukou sebelehčí deku. Často je také popisována zvýšená citlivost na vlhko, prochladnutí a změny počasí.

Při obtížích vyhledat lékaře

Když si chcete poradit sami, řada z nás navštíví lékárnu, aby pořídila přípravek pro prevenci či zmírnění projevů artrózy. Těch je na trhu celá řada. „Je důležité nenechat se zmást nepřeberným množstvím preparátů: jedině registrovaný lék, např. obsahující chondroitin sulfát, skýtá záruku jakosti, bezpečnosti a účinnosti. Efekt těchto léků nastupuje pomalu, a tak je třeba v některých případech na začátek léčby přidat nesteroidní antirevmatika. O tom je však nejlépe se poradit s lékařem“, uzavírá D. Bělík.

Pomoci může i ošetření rázovou vlnou nebo laserem

Naše ambulance může nabídnou ošetření bolesti radiální rázovou vlnou nebo vysokovýkonným laserem. Mezi vhodné indikace patří artróza, dále např. tenisový nebo oštěpařský loket, patní ostruha, bolesti zad a sportovní poranění. O možnostech ošetření se informujte v ambulanci.

245 zobrazení0 komentářů