Artróza kolenního kloubu (Gonartróza)

Při gonartróze je postižen kolenní kloub degenerativními změnami.

Ve věku mezi 65 až 75 let jsou na RTG přítomny známky artrózy u 35 % žen a 21 % mužů.

Ve více jak polovině je i druhý kolenní kloub postižen různým stupněm artrózy.

Proč dochází k rozvoji artrózy?

V důsledku komplexního působení genetických, metabolických, biochemických a bio-mechanických faktorů se sekundární zánětlivou složkou dochází k poškození kloubní chrupavky.

Hlavním rizikovým faktorem je nadváha. Uvádí se, že nadváha či obezita (BMI> 27) zvyšují riziko rozvoje artrózy 3násobně. Dalším rizikovým faktorem provozování výkonnostních sportů. Kontaktní sporty (např. fotbal nebo ragby) vystavují kolenní klouby závažnému poškození vazivového aparátu. Četnost tréninků a soutěží zvyšuje riziko opakovaných mikrotraumat a také rozvoj artrózy pro skončení sportovní kariéry.

Dalšími rizikovými faktory jsou odstranění menisku (celého nebo části) a osové deformity kolene.

BMI – Body Mass Index (Index tělesné hmotnosti)

Jak zjistíte své BMI? Je to podíl váhy (v kilogramech) a druhé mocniny tělesné výšky (v metrech).

Příklad výpočtu: váha: 75 kg, výška 1,75 m. BMI je 75/1,752 = 75/3,063 = 24,5

Těžká podvýživa ≤ 16,5

Podváha 16,5 – 18,5

Ideální hmotnost 18,5 – 25

Nadváha 25 – 30

Obezita > 30

Jak je gonartróza diagnostikována?

Osteoartróza je provázena, bolestí postiženého kloubu, jeho otokem, ztuhlostí a omezením funkce. Dochází ke zhoršení chůze, oblékání a dalších aktivit.

Bolest je charakterizována jako „mechanická“. Dochází k ní při pohybech či zátěži postiženého kolene. K úlevě dochází v klidu.

Když dojde k projevům gonartrózy většinou jsou již přítomny rentgenové změny:

· Snížení výšky kloubní štěrbiny

· Zahuštění kosti pod zúženou chrupavkou (skleróza) a vzniku cyst

· Rozvoji kostních „výrůstků“ při okrajích kosti (osteofyty)

Léčba artrózy:

Léčba je komplexní a spočívá v nefarmakologických a farmakologických opatřeních s cílem snížit bolestivost, zlepšit funkci postiženého kloubu, zpomalit progresi onemocnění a celkově zlepšit kvalitu života. Patří sem režimová opatření, fyzikální léčba, farmakologická léčba a chirurgická léčba.

Mezi nefarmakologická opatření patří:

· Snížení nadváhy a obezity

· Úprava životního stylu – zejména se vyhnout přetěžování kloubů

· Fyzioterapie. Cílem je naučit se vykonávat cvičení pro zachování pohyblivosti kloubu a svalové síly a ty potom provádět pravidelně.

· Aerobní cvičení

· Podpůrné pomůcky, pokud jsou potřeba – individuální vložky do bot, ortézy, francouzské hole

Farmakologická léčba se podává pokud:

· Je přítomna bolest a ke zmírnění zánětlivé složky

· Při akutním záchvatu obtíží

· Při chronických obtížích

Chirurgická léčba není vždy poslední možností. O vhodnosti se poraďte s ortopedem.

Kyselina hyaluronová:

Nitrokloubní aplikace kyseliny hyaluronové se používá pro zlepšení lubrikace postiženého kloubu a její biologickém, protizánětlivé, protektivní a další vlastnosti. Pomáhá tak zmírnit bolestivost, zlepšit hybnost a funkčnost kloubu.

Kloubní lubrikant:

Kyselina hyaluronová se přirozeně vyskytuje v kloubní tekutině i v chrupavce. Zajišťuje elasticitu a viskozitu kloubní tekutiny. Působí jako „pohlcovač“ nárazů při zatěžování kloubu.

Při artróze se koncentrace kyseliny hyaluronové v kloubní tekutině snižuje, lubrikace kloubu je méně účinná a chrupavka se stává více náchylná na namáhání. Kloubní tekutina ztrácí své visko-elastické vlastnosti. Tento stav vede lékaře k nabídnutí aplikace injekce kyseliny hyaluronové do postiženého kloubu k obnově vlastností kloubní tekutiny.

Je k dispozici mnoho přípravků s kyselinou hyaluronovou, které jsou registrovány zejména jako zdravotnické prostředky. Podává se 1 až pět aplikací, většinou v týdenních intervalech. Přípravky jsou hrazeny pro artrózu kolenního kloubu a předpis je vázán na ortopeda či revmatologa. Celkově jsou tyto injekce dobře snášeny.

Rodina přípravků Sinovial®:

Volba pro každou situaci. Prostředky Sinovial® obsahují kyselinu hyaluronovou ve formě sodné soli o různých koncentracích (0,8 % - 3,2 %). Kyselina hyaluronová je v nich fermentačního původu a je chemicky neupravená. Neobsahuje žádné příměsi zvířecího původu. Jsou vyráběny společností IBSA Farmaceutici Italia srl. Jsou určeny pro aplikaci lékařem. Lékař na základě vašeho stavu zvolí nejvhodnější prostředek.

SINOVIAL® 0,8 % 16 mg/2 ml

Úhrada: Ano, částečná (50 %)

Indikace: Bolesti a omezená pohyblivost při degenerativně nebo traumaticky podmíněných

onemocněních nebo změnách kloubů.

Dávkování: 3 injekce / 6 měsíců

SINOVIAL® HL 3,2 % 64 mg (32 mg H-HA + 32 mg L-HA)

Úhrada: Ano, částečná (50 %)

Indikace: Při bolesti nebo snížené pohyblivosti v důsledku degenerativních onemocnění

(artróza), poúrazových onemocnění a tendinopatie spojené s kloubní nestabilitou.

Dávkování: 1-3 injekce / rok

SINOVIAL® ONE 2 % 50 mg/2,5 ml

Úhrada: Ano, částečná (50 %)

Indikace: Bolest nebo snížená mobilita způsobená degenerativními chorobami,

posttraumatickým onemocněním nebo změnami kloubů.

Dávkování: 1 injekce / 6 měsíců

SINOVIAL® MINI 0,8 % 8 mg/1 ml

Úhrada: Ne

Indikace: Viskosuplementační léčba pro malé klouby a šlachové pouzdro.

Dávkování: 1-3 injekce / 6 měsíců

872 zobrazení0 komentářů